Hopp-DM för ridtravare!

Idag var det den stora dagen som vi väntat på i ett helt år eftersom vi inte kunde vara med förra året. Nu var det nämligen dags för distriktsmästerskap i hoppning för ridtravare! Det var ett helt gäng med ridtravare anmälda och över 20 starter, men nu får jag börja från början.

Kl 9 var jag i stallet, släppte ut hästarna och lät Milton gå och beta lite på en gräsplätt utanför medan jag kopplade på släpet, mockade och fixade klart allt som skulle göras färdigt innan avfärd. Hjälm, borstar, ridstövlar, sadel och allt annat som man måste ha med hade jag redan igår packat in i bagaget, just för att inget skulle glömmas bort i stundens hetta. Sedan tog jag in Milton, klädde honom i transportmundering, lastade, lunchade de andra hästarna och åkte hemåt för att hämta upp Johan och Nikki som ägnat morgonen åt sovmorgon och smörgåstillverkning för att hålla oss på topp under dagen. Vid 11 bar det av mot Kungälv och Hålta där tävlingen i år gick av stapeln. Vädret var helt fantastiskt och när vi kom dit hade bara ett till ekipage anlänt. Det var riktigt skönt att vara i så god tid och hela dagen kändes bara helt underbar! Kl 13 gick första starten och vi startade som nummer 5 i första klassen som var 50 cm. Mamma kom för att titta på oss och fick även agera lite fotograf. En fotograf och en hästskötare med, det var rena lyxen 😀

DSC_0002Tittut! Milton spanar in tävlingsplatsen efter att vi anlänt 🙂

DSC_0004
Husse fjäskar in sig 🙂

DSC_0007
Sedan fick Nikki gå på bal 😉

DSC_0017
Husse och häst 🙂

På framhoppningen visade Milton vilket humör han var på idag, vilket var typ… ånglok 😛 Nåja, bara han tar sig igenom banan hyfsat snyggt så är jag nöjd. Vår runda på 50 cm tog vi i trav, då jag kände att galoppen endast fanns i en växel, nämligen full rulle. Det gick helt strålande och visslan ljöd som talade om att vi nu fick starta omhoppningsrundan. Helt automatiskt fattar Milton en superfin kort galopp och kusen sköter helt omhoppningen helt otroligt! Han vänder bannemig på en femöring, trots att han kommer upp i hyfsad fart. När omhoppningen var klar så gick vi upp i ledning och i slutet av klassen så räckte det till en ärofylld 3:e plats! Vi fick både rosett och pokal och jag kan lova att mitt grin gick från öra till öra 🙂

DSC_0021På framridningen

DSC_0029Massa fina hästar!
DSC_0037Matte lite i bakvikt för tillfället, men hästen snygg 😛

DSC_0048Glad pålle!

DSC_0052Redo för 50 cm!

DSC_0054Dags för prisutdelning!

DSC_0055Alla 10 ekipaken som hoppat 50

DSC_0066Duktiga tredjepristagaren!

DSC_0077Bästa pållen!

Film på 50-cm-rundan:

Andra klassen gick på 70 cm och jag måste erkänna att jag tyckte hindren plötsligt såg lite maffiga ut efter höjningen. Men jag litar på Milton, han är en klippa som tar sig över i princip allt om han får en ärlig chans. Den här klassen var av någon anledning lite knepigare, trots samma bana, för det var bara 3 av 9 som felfritt tog sig igenom grundomgången. Däri fanns även jag och Milton som även denna gång tog det mesta i trav. Milton är ju sådan att han hetsar upp sig mer och mer ju längre man hoppar så det är i början på hoppningen som han är mest lugn och sansad. I omhoppningen så gick det lite väl fort för mig att hinna med så jag styrde alldeles för snävt mot tredje hindret vilket resulterade i en vägran. Efter det så trodde jag det var kört så jag var beredd på att släppa tyglarna och klappa om hästen, men Annki undrade varför jag la av så jag tog tyglarna igen, gjorde en volt och tog om hindret. Här var nog Milton lite okoncentrerad så han rev hindret, men vi avslutade i varje fall på topp och även den här rundan räckte hela vägen till en 3:e plats!

DSC_0082Redo för 70 cm!

Film på 70-cm-rundan:

DSC_0093Prisutdelning för 70 cm-klassen!

DSC_0111En till gul rosett! Tjohoo! 😀

DSC_0117Piggelin som börjat få försmak på ärovarv 😉

DSC_0125Bästa pållen 🙂

DSC_0130Rosettporträtt!

DSC_0160Porträttfoto!

DSC_0162Snyggpållen!

DSC_0170Min ståtlige springare!

DSC_0183Milton i hans nya fina innetäcke. Visst ser han flashig ut?

DSC_0185Vilken belöning är bättre än ett riktigt saftigt rött äpple?

DSC_0192Sista fixet innan hemfärd 🙂

Detta får avsluta en helt fantastiskt rolig dag där jag har träffat massa trevligt folk som man både träffat tidigare och bara sett på facebook tidigare. Och Milton, han är ju helt fantastisk. Det är inte varje dag man får en sån här häst gratis. Jag blir lika förundrad varje gång.

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Åh vad kuuul! Grattis!

    Svara

Kommentera

