Min omprogrammerade travare

Ibland kommer tanken över en. Vad är det egentligen jag gett mig in på? Herregud, hur dumt är det egentligen? Att ta en färdigsprungen gammal travare som blivit uppfostrad i travstall och levt precis hela livet med att springa, ofta så fort som det bara går, utan andra krav. Att ta en sådan häst som under halva sitt liv blivit uppfostrad och inlärd att livet fungerar på ett visst sätt och introducera den till ett helt nytt liv. Hästens liv var ju på travbanan och nu blir det en fullständig omställning. Lite som att helt och hållet byta karriär eller som att förse en fisk med vingar. När man tänker på hur otroligt olika kraven på hästarna är som trav- och som ridhäst så är det ju ändå helt fantastiskt att det ens går att skola om en häst som levt sina 10 första år på travet.

Det var nu 2 år sedan Milton sprang sitt sista lopp. Vi har ridit godkänt dressyrprogram i L:D0, vunnit en hopptävling på 60 cm i ridtravarföreningens regi och tränar nu hoppning hyfsat regelbundet. Och detta på en häst som under hela sitt liv endast haft kravet på sig att springa så fort han bara kan på tävling. Hästarna blir ju programmerade på det man lär dem men det är helt otroligt hur flexibla och omprogrammerbara de är trots allt. De är så fruktansvärt formbara. Jag har nog lite svårt att förstå det, för det känns så himla knäppt. Jag undrar ibland vad jag egentligen håller på med, men när jag tänker efter så fungerar det ju tydligen rätt bra ändå 🙂

DSC_0033

Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. De blir vad man gör dom till! 😀

    Svara
    • Jo, men det är ändå helt fantastiskt att en häst som så länge levt ett liv med en inriktning ändå så snabbt kan anamma ett helt annat syfte med livet 😀

      Svara
  2. Detta är vad jag älskar med ridtravare ❤

    Svara

Kommentera

