Dagens fångst på Gödeberg

Idag promenerade jag och Nikki de 4,8 kilometrarna till stallet, släppte ut hästarna, städade för Milton och gick sedan hem igen. Det är en riktig skön promenad och man känner verkligen att man gjort något vettigt efteråt. Dock är jag inte helt hundra i kroppen idag, jag befinner mig i kulmen på den där berömda lingonveckan som i allmänhet brukar påverka kvinnor å det negativa, men vad man ofta inte tänker på är att bålmuskulaturen faktiskt blir väldigt mycket svagare dessa dagar. Har man tendenser till ont i ländrygg  så kan man ge sig fan på att det dyker upp vid den här tiden i månaden. Så ländont har jag visserligen inte, men jag är öm och utan riktig styrsel och till råga på allt vaknade jag upp i morse med ett underligt jäkla ont innanför höger skuldra som strålade upp genom hela trapezius när jag höll andan och spände mig. För jävla jobbigt eftersom jag inte kunde prestera optimalt under morgonsessionen i damrummet.

Nå, åter till det rumsrena. Det blev en tur till Gödeberg idag då jag kände att det var lite längesen sist. Dessutom börjar det bli tomt på grön- och rotsaker här hemma och köttbullarna är slut. Väl inne i gårdsbutiken blev jag lite wild and crazy och plockade åt mig så det med råge fyllde två plastpåsar. Det var med lite oro som jag väntade på domen från kassan och jag blev ytterst överraskad när jag fick höra att kalaset endast gick på 464 svenska kronor! Då bestämde jag mig för att fira med att även plocka med mig ett par ägg hem. En hel karta på 30 ägg får vi just nu inte plats med i kylen och Johan har uttryckt visst motstånd mot dessa enorma äggkartor, så jag plockade på mig 10 ägg i en såndär klassisk äggpåse i brunt papper. Härligt! ”Det blir ju förståss lite dyrare om du inte köper en hel karta” sa damen i kassan och jag tänkte att det får väl gå ändå. ”15 kronor då tack”, vadå dyrt?? 1,50 per ägg är bra mycket billigare än man får för ekologiska ägg i vilken annan butik som helst! Det var närapå att jag kände mig lite chockad och jag hoppas inte mina ögon avslöjade för mycket 😉

DSC_0013 (1024x680)Dages fångst på Gödeberg bestod av: Falukorv, 6 trollkorvar, 3 karrébitar. 1 kg lårben med kött till Nikki, 1 kg blandfärs, 2 kg skinkfärs, blomkål, vitkål, morötter, potatis och en flaska MJÖD! Crazy va? 😀

DSC_0016 (1024x680)Nikki fick provsmaka en av köttbenbitarna jag köpt åt henne

DSC_0024 (680x1024)”Säg varsågod nu då!”

DSC_0026 (680x1024)Lätt värt all väntan i hela världen!

DSC_0031 (1024x680)Men hallå? Varför köper man de där vita för dyra pengar när man kan få de här bruna så mycket billigare?

DSC_0033 (1024x680)En av Nikkis bitar för 13 kr/kg. Här är höftledsskålen på grisen 🙂

DSC_0035 (1024x680)Sedan satte jag igång med köttbulletillverkningen!

DSC_0037 (1024x680)
Redo att fösas in i ugnen 🙂

DSC_0038 (1024x680)130 köttbullar blev det den här gången! Det räcker nog ett tag i alla fall 🙂

Fotnot: Johan kom precis innanför dörren och det första han säger är: ”Det luktar rumpa här inne, har du öppnat en påse Mamma Scans köttbullar eller??” Jag fattar inte varför jag ens försöker……

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

