Råplugg

Jag måste erkänna att det blivit lite dåligt med pluggande under sommarmånaderna. Igår fick jag dock lite eld i röven då jag fick veta att vi tydligen ska ha delprov på kursträffen om två veckor. Jag har aldrig haft någon bra koll på scheman och har det tydligen inte nu heller, men det har ju gått bra för mig i livet ändå! Tur man har uppmärksamma kurskamrater 😉 Nu i veckan ska det pluggas massage och muskler de två kommande veckorna och det passar ju alldeles utmärkt eftersom jag inte kommer spendera så jättemycket tid på jobbet.

Nu börjar det bli jobbigt med musklerna. De är inte längre lika stora, ytliga och enkla utan nu har de fästen som går in i varandra, de delar upp sig, har olika funktioner och snirklar in sig i andra muskler. Idag har jag fokuserat på kotpelarens omgivande muskler och har nu gått in på sådana som jag tittat på lite i illustrationer, men inte riktigt läst in mig på. Idag har jag betat av Serratus ventralis cervicis och thoracis, serratus dorsalis caudalis och cranialis, scalenus samt multifidus lumbaris och cervicis. När man ser orden ”och eller et.” mellan två latinska muskelnamn så är det alltså två delar av en muskel som har olika infästningar och funktioner. Det räcker alltså inte med en 😛
Jag började även rota i spinalis och semispinalis cervicis, thoracis samt capitis, men kände att här gick gränsen för vad min hjärna riktigt klarar av för tillfället. Jag har läst igenom och förstått det mesta, men kopplar ännu inte spontant ihop de olika delarna. Jag vet i alla fall att den ligger mellan longissimus och multifidi och fäster i en jäkla massa spinoser. Dessutom springer den ur longissimus i bakre bröstryggen. Men nu börjar det alltså bara bli massa konstiga namn som flyger runt utan kontakt med verkligheten så nu tar jag mig en paus och åker iväg till kusen!

DSC_0003 (1024x680)Hej och hå!

Lämna en kommentar

Kommentera

