Idioti, mod eller nödvändiga steg framåt?

Ibland är gränsen för vad som är mod och idioti väldigt fin. Jag har lite svårt att bestämma mig på vilken sida av gränsen jag befann mig igår när jag bestämde mig för att rida ut utan träns. Precis utanför stallet har vi en 70-väg där det kör en hel del tung trafik (som dock allt som oftast har väldigt bra respekt för hästar) men där man måste rida en liten bit för att komma ut på skogsvägarna. Vägen är dock ganska bred och rymlig och Milton är trafiksäker så det brukar aldrig vara några problem att rida där. Eftersom det var söndag förmiddag kändes tillfället som fördelaktigt då större delen av trafiken vilar vid den tiden.

Nåja, jag klädde i varje fall Milton i sin halsring, snodde på honom ett grimskaft som säkerhet, hoppade upp i stallgången och började färden upp mot vägen. Först tvekade han lite och förstod inte riktigt varför vi skulle upp på vägen utan kläder, men efter lite övertalan kom vi ut och där traskade han på fint. Han tittar väldigt åt alla håll och verkar känna lite på friheten att gå utan bett. Dock hade jag glömt bort att det pågår ett jäkla vägarbete precis där man svänger av vägen och där började han krångla lite med en gång. Jag valde att inte ta konflikten utan träns, hoppade av, gick förbi helt utan problem och hoppade sedan upp efteråt igen. Hela vägen upp för backen, genom skogen på de slingrande stigarna, mellan träd, upp och ner för branter så skötte han sig helt fantastiskt! På vägen hem var vägarbetet inga problem alls och jag fick sitta kvar hela vägen hem till stallet igen. Inte en enda bil mötte vi heller, hur tur hade vi där då? 😀

Detta var verkligen ett spännande experiment och någonstans kände jag ju att det skulle fungera, varför inte liksom? Nu har vi testat och nu gäller det att utveckla! Man kan ju inte sitta och såsa runt i paddocken dagarna i ända, man måste hitta på lite kul också 😉

Foto0378 (768x1024)Redo för äventyr!

Foto0384 (1024x768)Pigg och glad pålle!

Foto0385 (768x1024)Så här sitter grimskaftet som jag har till nödbroms 🙂

Foto0386 (768x1024)Milton äger vägen 🙂

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Tøøøøøft!!!!! 😀

    Svara
  2. Lotta

     /  september 2, 2013

    Kanske dags att införskaffa en repgrimma som du kan ha som ”nödbroms”? 😛

    Svara

Kommentera

