Alla dagar är inte på topp

Idag var det en  kort dag på jobbet (endast 8 timmar) och förkylningen (eller vad det är) börjar ge med sig så jag pallrade mig iväg i morse. Dock vaknade jag halv två i natt av att jag höll på att hosta sönder halsen, ingen trevlig upplevelse, och sedan kunde jag inte somna på över 3 timmar så helt bra är det definitivt inte. Det var i varje fall riktigt skönt att komma hem i vettig tid från jobbet, hämta vovven på dagis och hinna rida och fixa i stallet utan att behöva stressa. Annars när jag jobbar mina dagpass så åker jag ju till stallet när jag slutat och då hinner jag absolut inte rida. Både hämta och lämna Nikki på dagis är ju husses jobb eftersom jag börjar innan dagis öppnar och slutar efter att det stängt.

Milton var precis lika glad och grann som han varit det senaste och han kom glatt fram till mig i hagen. När jag skulle borsta honom så slog det mig hur otroligt blank hans päls blivit, redan innan jag började borsta! Det är bannemig så man kan spegla sig i hans bog 😛 Jag hade planerat ett dressyrpass för dagen, sadlade på honom dressyrsadeln och drog på mig stövlar och sporrar. Jag började som vanligt med att koncentrera mig på sitsen och att genom kontroll av bogarna få honom gå på raka spår över ridbanan, men sedan kom han inte riktigt till den där mjuka formen som han kommit till det senaste. Öronen pekade rakt fram, humöret var på topp, men att matte satt och höll på att skita ner sig på ryggen var det ingen som brydde sig om, allra minst Milton :/ Jag gick nog in i dagens pass med lite för höga förväntningar. Detta slutade med att jag nog blev ganska hård mot honom, trots att jag för ett par månader sedan säkert red så mest hela tiden, men efter detta passet så kände jag mig bara så himla dum. Säkert var det inte alls så illa som det kändes och jag är nog lite ur balans p.g.a att jag inte är helt frisk, men fy vilket dåligt samvete jag hade när han stod i stallgången med öronen framåt och bara ville prata och umgås med mig. Han fick sig en vedergällningsmorot och jag ville inte åka därifrån för jag kände mig så dum. Jag tror att pållen min behöver sig en vilodag eller bara lite lek och bus.

Imorgon så blir det nog antingen en skogstur eller lite lattjo i paddocken med bara halsring. Det var ett tag sedan vi red utan träns så det kan nog vara dags nu igen! Sedan ska han få sig sin årliga influensaspruta och vila resten av helgen. En kul grej är att han tjockat på sig så pass senaste veckan att jag nu kan spänna dressyrgjorden på ett hål mindre. Detta trots att han inte äter något lunchhö i hagen. Det måste finnas en del energi kvar i gräset i hagen ändå 😉

 DSC_0055 - kopia (681x1024)Det verkar inte som han lider i alla fall. Det är nog bara matte som är lite ur jängorna 😛

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Trøst å høre at det er flere som ”sliter”. 😛 Nei, men seriøst, syntes du og Milton gjør knallbra jobb. En dårlig dag får vi alle innimellom. Trøste deg med at det ikke er så ille. Han kunne jo nekta deg å sitte på i det hele tatt. 😉 Superflott hest har du, og flink med han er du. 😀

    Svara
    • Haha, ja alla dagar kan ju inte vara bäst 😉 Idag är det ny dag och nu ska vi försöka hitta rätt igen! Det är ett evinnerligt sökande det där med att ha och utbilda häst 😉

      Svara

Kommentera

