Förmiddag i skogen

Efter att hästarna åkt ut i hagen i morse så kittade jag Nikki med en kortare version av långlina som är lättare att springa med i skogen, gjorde i ordning Milton och begav mig med hund och på häst ut mot de kuperade stigarna i Mölndal. Nikki är så jädra duktig och följer utan dumheter med på mina skogsturer nu. Jag har en liten tanke med Miltons träning nu att jag rider en hoppträning varje vecka, tre dressyrpass, två skogspass och en vilodag. Detta är ett riktmärke men inget som är hugget i sten då vilodagarna dyker upp lite här och var beroende på mitt jobbschema. Jag har börjat se uteritterna i skogen som minst lika värdig träning som passen på ridbanan, vilket faktiskt visar att jag själv utvecklats en hel del i hästägarskapet. Jag har alltid varit så resultatfixerad men har nu den lite halvhårda vägen insett att man med den inställningen endast kommer en begränsad sträcka i utvecklingen. Ska man längre så måste man ta flera steg tillbaks och börja fundera på om man verkligen byggt upp den där stabila grunden som behövdes för ett visst moment. Som tidigare nämnt så verkar Milton helnöjd med sitt liv och hans lysande ögon talar definitivt om att han samtycker till mattes nya tankegångar gällande ridningen och utbildningen.

Något som också är hur kul som helst är att vi numer faktiskt kan tillgodogöra oss hoppträningarna på ett helt annat vis än vi kunde innan. Vi har kommit någonstans i dressyren då kontrollen och balansen är en helt annan. Nu måttar vi inte bara motett hinder, litar på turen och hoppas att det går bra. Nu är Milton en sån himla bra häst med grym koll på fötterna och älskar att hoppa, så det har gått ganska bra innan också, men nu börjar jag känna att även jag har lite kontroll! Anette som vi hopptränar för säger också att hon ser framsteg för varje träning och det är ju bara hur kul som helst! Det är ju hoppning som från början är mitt intresse men det första året med Milton har man ju blivit så illa tvungen att satsa på dressyren för att få en så seriös och bra grund som möjligt 😛

Foto0349 (768x1024)Detta tyder väl på en bra natt? 😉

Foto0351 (1024x768)När matte grejar med vatten i hagen så passar Nikki på att vila sig lite

Foto0352 (1024x768)Då vart det påfyllt 🙂

Foto0353 (1024x768)Här har vi Miltons hage för tillfället. Egentligen två hagar som öppnats upp. Här trivs han som fisken i vattnet. Höet till höger rör han inte, tydligen finns det för mycket gott gräs kvar 🙂

Foto0354 (1024x768)Efter skogsturen fick han gå lite i paddocken. Det finns så mycket gott gräs i kanterna så jag tänkte att han kunde käka upp det under tiden jag mockar 🙂

Foto0358 (1024x768)Rund, blank, glad 🙂

Foto0361 (768x1024)Här fanns det allt lite gott 🙂

Foto0368 (768x1024)Nedsläppt i sin hage!

Foto0367 (768x1024)Man blir törstig när det är varmt. Då är det gott med nytt och klart vatten 🙂

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

