Jakten på den långa halsen

Jag har alltid sett Milton som en häst med väldigt kort hals. Egentligen ända tills en riktigt duktig hästmänniska sa att han egentligen inte alls har så kort hals. Han är bara expert på att spänna upp den och har därav musklat sig helt fel. Nedsidan halsen är jättetjock medan översidan i princip är obefintlig. Detta leder till ett tämligen ocharmigt utseende i form av kalkonnacke, dåliga muskler framför manken och vittnar om att han gått och spänt i helt fel form. Efter att ha mottagit en hel del tips från denne kunniga människa så har vi nu på dressyrpassen skippat traven, endast tränat i skritt och galopp och fokuserat allra mest på två saker: min sits och Miltons hals. Däremellan så har jag börjat använda mina händer på ett helt annat sätt, lagt väldigt mycket energi på att kontrollera bogarna, flytta framdelen med skänklar och sits, millimeterprecision (tappra försök som blir bättre) och lyhördhet för vad som händer. Bara den ökade lyhördheten och strävan efter att sitta så stilla som möjligt med höga händer och lätt konstant kontakt, har tagit oss till en helt ny nivå i utbildningen av oss båda. Jag gör ju så gott jag förmår att utbilda honom så att han i slutänden kommer få lära mig. Ett exempel på detta utbyte är avståndsbedömningen i galoppen. Jag har i princip aldrig någonsin tränat på avståndsbedömning och har inte haft den chansen med tanke på vilka hästar jag ridit. Just nu får hästen lösa det så gott den kan. När jag fått så pass bra galopp på Milton att jag kan jobba honom i den så kommer han få lära mig taxering och avståndsbedömning.

Tanken med att undvika traven är att varken jag eller Milton är i skick att spontant kunna utföra en avslappnad och givande trav. Minsta svteg i obalans så flyger jag fram och tillbaks som en vante och den onda cirkeln är sluten. Jag hjälper honom inte att slappna av, varken med min sits eller balans och det blir liksom för mycket för oss båda. Därför har vi valt att gå på problemet från ett helt annat håll, öva upp lösgjordheten, signalkänsligheten och balansen i skritt och varva detta med galoppövningar.

Åter till den där halsen. Inför dagens pass var jag fullt inställd på att försöka få honom ordentligt lösgjord. Man märker så otroligt väl när han börjar bära sig på bakbenen och sluta gå på bogarna för då helt plötsligt så försvinner allt vingel och han blir precis lika lättkontrollerad i båda varven. Den där otroliga känslan har jag hittills endast fått känna på två gånger. En gång förra sommaren när jag på något vis lyckades med detta och en gång nu i somras när Lotta red honom innan jag satt upp. Kommer man till detta läget så är det absolut inga problem i traven, han håller balansen helt sjukt bra, är otroligt lätt i hand och travar på utan att trycka sig åt något håll varken på volt eller rakspår. Av den duktiga hästmänniskan jag fått delta i diskussioner med har jag fått veta att man faktiskt kan rida ut hästens hals under ett pass så att den blir längre i avslappnat läge efter passet än innan! Jag provade detta idag och tog en före- och en efterbild och visst kan man ana en liiiiiiten skillnad? Jag fick faktiskt igenom vad jag ville ha idag och red också för första gången med sporrar på Milton. Det var lite spännande men han klarade det riktigt bra. Jag var väldigt försiktig och effekten var att jag med mycket lätta medel faktiskt slapp skita ner mig där uppe på hans rygg bara för att jag ville flytta bogen åt vänster. Detta ska definitivt utvecklas! 😀

Foto0344 (1024x768)
Tyckte det var dags att ansa lite man igen!

Foto0321 (1024x768)Idag blev det lite kortare än vanligt, Snyggve 🙂

Foto0323 (1024x768)Så här såg han ut innan ridpasset.

Foto0336 (1024x768)
Lite annan pose här, men jag vill nog tycka halsen ser lite mer utfylld ut på ovansidan.

Foto0341 (1024x768)
Här syns det bättre! Mer avslappnad och kanske liiiiite längre? 😀
Han börjar i varje fall se ut som en häst igen efter betet!

Foto0333 (768x1024)Snyggton!

Foto0343 (768x1024)Han är rikgit mysig min häst, nu kommer han fram till mig i hagen igen också 😀
Foto0345 (768x1024)Jag har börjat promenera till stallet lite då och då. Det tar ca 40-45 minuter och är en hyfsat mysig promenad. Idag övade vi på att gå lite lösa en bit av vägen.

Foto0347 (768x1024)Ca 1 km åt bägge håll tränade vi och något annat betyg än MVG ska Nikki inte ha 🙂

Foto0312 (768x1024)
Igår åkte Nikki V8 nedcabbat. Helt okej sätt att transportera sig 😉

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Vakre Milton og Nikki. ❤ 😀
    Må si bloggen din er så inspirerende å lese. Nå har jeg endelig "fått meg" hest jeg også. En hoppe jeg får som min i ca. 1 1/2 år, frem til hun har fått føllet sitt og det er avvent, så kan jeg få kjøpe henne etter det. 😀
    Er veldig ivrig og spent. Så nå kommer jeg ihvertfall til å følge bloggen din ekstra nøye, for trenings tips. Hun er bare 5 år (araber), er innridd og grunn-ridd med både western sal og klassisk, så jeg kan derfor forme og utvikle henne innen hva jeg vil.
    Planen frem til hun skal følle nå er å bygge opp en god grunn kondisjon og form på henne, og prøve å få henne allsidig og lydig.
    Etter føllet vil jeg fortsette å bygge henne opp og kanskje ha som mål at vi skal kunne delta i (veldig) lette feltrittkonkurranser. Så både dressur, sprang og terrengritt er ett mål.
    Ja, man har store drømmer allerede…. 😛
    Er så koselig å lese om Milton (og Nikki), men nå er jeg ikke så misunnelig lenger. Hehehehe… 😉

    Svara
    • Åh vad roligt att du blivit med häst! Gratulerar! Det är faktiskt kul när dom är så färska och inte kan så mycket, för då får man liksom göra en resa tillsammans som är riktigt spännande. Du får rapportera om hur det går för er 😀

      Svara
      • Skal jeg gjøre. Er kjempe spent. Hun virker veldig rolig og snill, men er jo ung, så… Vi får se hvor mye sprell det blir. Gått på sommerbeite i 2 mnd. nå, (er der fortsatt) så blir spennende å se hvordan hun er å ri på nå. Blir vel endel bakkearbeid også, vil jeg tro…

      • Vad spännande det kommer bli 😀

Kommentera

