Tips på att utveckla sin kropp och sina ögon när man inte sitter till häst!

Det är helt fantastiskt att som jag kunna ha hästen barfota. Hittills i år har jag lagt 850 kr för verkning av Miltons fötter. En helt okej summa anser jag 😉 Hästfötter kräver ju sin del och är allt som oftast en större faktor i den slutliga kostnaden för hästägandet. Jag är så glad över att Miltons fötter är av så pass god kvalitet att han utan problem klarar att gå utan skor. Det har sparat mig enormt mycket pengar, tid och hårslit och man behöver aldrig oroa sig över slitna eller avtrampade skor. Rent praktiskt så har hästen i allmänhet ett otroligt mycket bättre grepp på de flesta underlag, undantaget is. Är man lite vetgirig som jag är så kan man lära sig otroligt mycket av att vara med och korsförhöra barfotaverkaren när hon arbetar och insupa alla tips och anvisningar man får för vården av hästens hovar.

Tycker man om att analysera, fixa och lösa problem själv så är det definitivt en kul grej att själv kunna hålla efter hästen i så stor utsträckning som möjligt. Det samma gäller faktiskt kroppen på hästen, biomekaniken, muskler, leder och övrig kropp. Nu menar jag inte att man ska gå runt och leka veterinär, men att man istället för att se på hästen genom sina vanliga kärleksfulla matteögon, se på den med analyserande ögon. Är den liksidig i all muskulatur, se på korset rakt bakifrån, är bägge sidor lika höga och lika utfyllda, samma sak på lårmuskulatur, bringa och runt manken. Man kan titta på hovarna, här det hänt något i ämnesomsättningen? Man kan titta på ögon, pälsens textur och blankhet, svansens rörlighet, bogens upphängning m.m… Åh vad mycket spännande man kan få fram av att börja titta på hästen på detta vis, det kan faktiskt till och med skapa förståelse för varför hästen brukar göra si eller så i den och den övningen.

Vill man busa till det lite extra så kan man börja fundera lite på hur man själv brukar jobba med hästen, även om man kanske sällan jobbar med den från marken. Vilken sida brukar du jobba ifrån? Hur rör du dig runt hästen? Kanske man skulle köra en vecka där man bara leder, sitter upp och grejar med hästen från högersidan? Detta är otroligt nyttigt, inte bara för att främja hästens liksidighet (alla hästar är egentligen mer eller mindre sneda) men också för din egen! Oj vad sned man är själv! Jag började bära Miltons vattenhink i vänsterhanden för något år sedan och i början gick det helt fruktansvärt dåligt. De skvätte vatten, jag tappade balansen, orkade knappt och sparkade ut allt själv när hinken dunkade emot benet. Jag gav mig dock inte och nu bär jag faktisk nästan bättre med vänster än med höger. Jag mockar med grepen åt bägge håll, sopar åt båda sidorna, borstar häst med bägge händerna och bär lika tungt med bägge armarna. Dock har jag inte vågat sitta upp från höger än, men det är definitivt en utmaning jag får ta tag i! Det är ju trist att inte utvecklas på marken när man strävar så efter det på hästryggen.

Använd ögonen! Använd händerna och använd kroppen!

DSC_0381 (680x1024)Här har vi t.ex. hästens tricepsmuskulatur, ni vet den man tränar vid armhävningar. När tror ni hästen använder denna muskelgrupp? Fundera lite, titta när hästen rör sig framåt 🙂

DSC_0377 (1024x680)Muskeln jag plockat fram här heter subclavius och sitter faktiskt lite under bogbladet. Detta är en bogfixerarmuskel som faktiskt kan vara lite bra att hålla koll på då och då! Många hästar som har svårt att ta ut stegen har problem med en här muskeln som kan vara stel och hämma bogens rörlighet. Man kan plocka fram den hela vägen från bringan nästan ända upp till manken längs framtsidan bogbladet. Längst upp får man dock inte fram så mycket men längst ner blir den väldigt tjock vilket också beror på att man får med sig en hel del andra muskler i näven på köpet. På många hästar kan man inte med en gång plocka fram den så mycket som jag gjort här på Milton, dessutom kan det ömma om muskeln är jättestel, ni vet själva hur det känns när någon hittar en muskelknut och trycker på den. Det gör ONT! Så börja försiktigt och lyssna på hästen när den tycker du klämt tillräckligt. Hästar är stora och tunga varelser. Man gör dem gott genom att då och då knåda igenom dem lite här och var. Egentligen så kan man knappast knåda för mycket 😉

Lämna en kommentar

Kommentera

