2xMilton- check! Galoppombyten – check!

Det märks på bloggen att semestern är över och man kommit in i vanliga rutiner hemma. Det blir liksom inte lika mycket tid till att sätta sig och komponera inlägg. Det blir några små spontansaker då och då men förutom jobb så tar ju hund, pojkvän och häst mycket mer tid här i stan än vad de gör på landet 😛

I morse hade jag utsläppet och eftersom jag vaknade tidigt så fann jag ingen direkt anledning att ligga kvar och tryna i sängen, så jag begav mig strax efter 8 iväg mot stallet och hästarna. Vi har fått en ny häst i stallet, en liten minishettis på 1 år med världens bästa namn! Jorå, han heter faktiskt också Milton! Så nu har vi två Milton i stallet, en Minimilton och en Megamilton 😀 Minimilton är bannemig hur söt som helst, man vill ju bara ha med honom hem 🙂

Jag lät Milton stå kvar inne eftersom jag tänkte rida efter utsläppet, gick ut och la upp en bom på ca 20 cm längs medellinjen, borstade och klädde häst och tog oss ut på ridbanan. Vi har på senare tid faktiskt skippat traven helt och hållet. Jag känner att den inte ger oss något för tillfället då jag bara skumpar omkring och han inte kan ta till sig något så länge han inte är riktigt lösgjord. Så nu kör vi ridpass på banan i endast skritt och trav och jag tycker det fungerat över förväntan då jag numera har en helt annan kontroll och kan utföra momenten med mer kvalitet än kvantitet. Precis så som man ska göra för att nå framgång! Passen på ridbanan har varvats med små turer i skogen, då terrängen är ett ovärderligt komplement till ridbanan när det gäller muskelbyggnad, styrka, koordination och balans. Det man får gratis i skogen är ytterst svårt eller närmst omöjligt att få på en plan ridbana. Där tvingas hästen aktivera muskelgrupper som den lätt kan skita i på banan. I skogen går det liksom inte att dra benen efter sig 😉

Galoppen börjar åter igen bli riktigt fin och de sista passen har vi fått till både hyfsat lugna fattningar och bibehållen superfin galopp. Nu orkar han också hålla den ett par varv, helt klart ett framsteg! I högerfattningen faller han fortfarande väldigt mycket åt höger, men det är för tillfället en lägre prioritet då jag vill att fattningen ska sitta 100% samt vara lugn, sansad och ge en hyfsad balanserad galopp innan jag börjar ställa fler krav i den. Vänsterfattningen var idag helt fantastiskt bra, för att inte säga perfekt om man inte ställer någon krav på form. Han fattar från skritt helt lugnt och balanserat så det är bara att följa med in i den runda och mjuka galoppen som sedan kommer. Just nu är han helt fantastisk min häst! Åter till dagens övning. Eftersom jag tycker han skött galoppen så himla fint på sistone så tänkte jag idag prova på ett litet ombyte över bommen jag lagt upp. Jag känner att jag behöver minst lika mycket mental träning som hästen eftersom det är mina pyttesignaler som hela tiden avgör hur resultatet blir. Just idag var jag så väldigt fokuserad på den där bommen att jag märke att jag tappade lite fokus på det där ”här och nu” som är så viktigt inom ridningen. Jag försökte skärpa till mig och det slutade med att vi faktiskt fick till ett klockrent byte i var sitt varv. Vi utförde ett fåtal misslyckade provomgångar där jag kände att jag inte alls hängde med, eller så kom jag på mitt över bommen att ”just det, vi skulle ju byta” och då visste ju den stackars hästen varken ut eller in. Timing, förberedelse och nuet… det är inte det lättaste, men när jag fick till det så gick det ju hur bra som helst! 😀

Imorgon blir det nog en tur i skogen igen efter att barfotaverkaren förbarmat sig över Miltons fötter och på tisdag har vi en hopplektion inbokad för Anette! Nu ska vi bara försöka ta oss igenom den här dagen som mitt under morgonens ridpass visade sig skulle bli väldigt blöt. Precis när vi kom in i stallet igen så fullkomligt öppnade sig himlen och det ösregnar än. Tur man inte är rädd för vatten 😉

Copy of DSC_5051 (753x1024)Min vackra häst!

Lämna en kommentar

Kommentera

