Förberedelser

Idag har jag bockat av allt hästrelaterat på ha-med-listan inför ridtravarlägret som börjar imorgon. I transporten har jag slängt in 4 balar hö och utanför Miltons box ligger sadlar, all möjlig utrustning och transportskydd, allt redo för snabb lastning imorgon. Milton är nybadad, tränset och fingrimman är nysmorda och nya schabrak är medtagna till sadlarna. Strax efter 9 bär det av från Mölndal och kl 10 ska vi möta upp Hanna och hennes häst i Floda och samåka resterande väg till Hvassbo gård. Det är alltid säkrare att vara två ekipage än att åka själv, om något skulle hända.

Jag har ju låtit Miltons man växa fritt under betet, lite som ett experiment och se vad det kan tänkas bli av den. Nu är den 15 cm lång och står i princip fortfarande rakt upp, med lite spret åt bägge håll. Ligga ner vill den i alla fall inte göra och jag klurade länge idag på om jag skulle klippa ner den till stubb igen. Dock lät jag bli och tänkte att han får väl se lite busig ut på lägret. Kanske han kan bli snygg i halvlång man? Jag tror ändå att jag kommer bli så illa tvungen att stubba ner den igen om ett tag, då den är så otroligt tjock och ohanterlig.  Jag är liksom inte den som pallar fläta varje gång innan man ska rida ett pass på banan 😛 Vi tog en timmeslång tur på de kuperade skogsstigarna idag som lite uppvärmning inför helgen. Han har ju fått gå och skräpa i hagen den senaste veckan vilket jag inte tror gjort särskilt mycket. När vi hämtade honom i hagen igår så var han helt väck. Ögonlocken föll halvvägs ned över ögonen och när vi skrubbade bort var och klet från ett par hemska flugbett han fått så stod han och vinglade fram och tillbaks på frambenen. Det var nästan så jag funderade på om det var något allvarligt fel på honom, men han var bara helt slut i skallen efter 1,5 månad på betet. Detta visade sig också vid lastningen då hästen som normalt bara går på transporten tog 2 timmar att lasta. Han hade tappat i princip all hjärnkapacitet och var helt väck. Han stod som en åsna framför rampen, vägrade gå på och höll på att somna på plats. Stackars häst. När vi äntligen lastade ur hemma i stallet så visade han lyckan över att vara hemma genom en hög och lång hälsning. Han verkade överlycklig och återfick plötsligt lite energi. I sin box började han smaska på höet med en gång och förhoppningsvis så är han imorgon helt återställd efter betespärsen och går på transporten som vanligt. Har liksom inte riktigt tid med bråk imorgon 😛

I helgen kommer det förmodligen inte finnas så mycket tid till vare sig dator eller bloggande, så ni får stå ut med att rapporteringen från lägret blir något fördröjd 🙂

IMG_0491Man kan nog säga att vägen hem från betet tog nästan lika lång tid som vägen till betet 😉

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

