Vågen, en båt för fem generationer

I vår familj så har det egentligen aldrig funnits någon motorbåt bortsett från lille blåbärsbåten med sin snurra på 2 hästar. Vi har i alla tider varit en hårt präglad seglarfamilj som levt på att slöra om fartygen i farleden med vår numera 79 år gamla bohusjulle. Vågen, som jullen heter, har funnits i familjen sedan 1934 då min farfars morfar köpte henne helt nyhuggen. Det var också i Vågen som min farfar Jan en vacker sommardag kom seglandes till Hälleviksstrand och där träffade på en viss fröken Hagnö som sedan kom att bli min och mina syskons farmor. I Vågen har det idkats långseglatser, seglarskolor, mysseglingar och övernattning. Vågen är definitivt ett gäng stora och oupplösliga knopar längs den långa trossen som avspeglar den här delen av klanen Hellekant under snart ett sekel. Det är svårt att erkänna, men hon lever trots allt på viss övertid, inplastad som ett sista desperat försök att upphålla livet i henne. Nya segel fick hon dock för ett par år sedan och ser nu, så när som på det vita skrovet, ut som när hon var ung och grann. En gammal röd husqvarnasnurra från 60-talet hänger så fint i aktern och tar oss med sitt bröt med ytterligare kraft tillbaks i tiden. Jag hoppas för hela mitt hjärta att den båten aldrig någonsin kommer försvinna från Skagerraks yta…

landet 040 (1024x768)Vågen omgiven av våra jollar

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

