Grönsaksfiske i Bärby

I förmiddags hoppade jag och Eleonor in i porschen, drog iväg över Älvsborgsbron och satte stäven mot Säve och Bärby självplock. Vi har länge planerat att göra den här turen och nu när vi båda har semester fick vi äntligen tid till det. När vi efter lite äventyrande på Hisingen hittade fram till självplocksgården parkerade vi, gick in i gårdsbutiken och blev där bestyckade med var sin korg och en kniv. Vi fick instruktioner om vad som fanns tillgängligt och åt vilket håll vi skulle gå för olika typer av plocksaker. Jordgubbar fanns det inte så mycket kvar av så det fick bli en hel del annat grönt och gott.

Dagens skörd bestod av persilja, rödbetor, rödlök, gullök, spetskål och broccoli.

Foto0268Vi började med persiljan och rödbetorna. Tror ni mig om jag säger att persiljan i korgen kostade 3,36 kr?

Foto0270
Eleonor i fullt rödbetsplockarös!

Foto0272Finfina broccolihuvuden!

Foto0271 Det var absolut inget fel på gullöken 😉

Foto0276
Eleonor plockade även på sig lite svarta vinbär. God saft skulle det bli av dessaa 🙂

Foto0278
Inte mindre än 3 påsar åkte jag därifrån med! 113 kr betalade jag kvinnan i kassan och det är inte utan att jag skämdes lite. 113 svenska kronor!? Det är helt vansinnigt billigt och här märker man tydligt hur mycket pengar transport och mellanhänder suger ut på priset i matbutikerna.

DSC_0261
Är det inte helt fantastiskt ljuvligt? Vi invigde när jag kom hem med en pyttipanna innehållande den färska gullöken och så kokade jag en skivad rödbeta till. Behöver jag tala om att det var helt ljuvligt gott? Det är bannemig skillnad på nyskördat och sådant som finns på ICA!

DSC_0265Bevis! Hit ska vi åka igen.

Jag rekommenderar verkligen att åka och plocka sina egna grönsaker. Det gör jag av många anledningar. För det första så se på priset, det går inte att jämföra. För det andra så får man färska grönsaker med massvis av smak kvar som brukar försvinna hos det som transporterats långt. För det tredje så är det lite som meditation. Det är nyttigt att ordna med sin egen mat så långt som det går men på självplock behöver man varken odla eller sköta något, man bara skördar själv! För det fjärde så äter man närodlat och behöver därför inte påfresta naturen med långa transporter. Med andra ord finns det egentligen inget annat än ohemul lathet som gör att man handlar döda, torra och långt transporterade grönsaker i daglighandeln. Nej, jag är i alla fall frälst 😀

Lämna en kommentar

Kommentera

