Den underbara och ovärderliga fantasin

Underskatta ALDRIG ett barns fantasi. Den kan vara så många gånger vackrare än något annat och att medvetet eller omedvetet ta den ifrån barnet är något fruktansvärt. När man växer upp så lär man sig hantera omvärlden på ett annat sätt, alla beslut ska vara grundade på logik och rationalitet och successivt så trängs den där gränslösa fantasin undan mer och mer tills det endast finns en strimma kvar. Många av oss lever i tron av att den är sedan länge förlorad. Min största skräck i livet att förlora min fantasi. Utan den vore jag död inombords och att inte ha något inre färgglatt liv att försvara sig mot den här på många vis påfrestande världen vore en mental dödsstöt. Fantasin är som en oas i en öken och det är den som gör att jag kan hantera livets otrevligheter.

Här nedan delar jag med mig av en film jag idag fann på youtube. När du tittar på den så släpp all stolthet, alla hämningar och glöm bort att du är vuxen. Låt föreställningen omsluta och suga in dig och följ bara med. Släpp kontrollen. Bli barn igen.

När man som vuxen är så medveten om omvärlden så kan man inte låta bli att jämföra denna lilla flickas drömvärld med den råa och kravfulla värld vi i verkligheten lever i. Helt utan att jag på något vis använde någon tankeverksamhet så var plötsligt kinderna fulla av tårar halvvägs in i filmen. Någonstans vet man ändå att man till stor del förlorat denna värld. Man har blivit vuxen. Nu gäller det att hålla kvar i det som finns kvar och aldrig någonsin låta någon människa ta det ifrån en. Jag må vara disträ, men är det ett pris jag betalar för att få behålla min fantasi så gör jag det gladeligen.

Lämna en kommentar

Kommentera

