Vilka hundtränare är att lita på?

Det där med hundträning är som sagt en djungel. Det finns lika många metoder som det finns hundägare och är man nybörjare så är det i princip omöjligt att skilja de vettiga metoderna från dåliga. Tyvärr så har många hundmänniskor och hundtränare en otroligt mycket större retorisk förmåga än vad kunskaperna borde tillåta. Med en väl utvecklad argumentationsförmåga, stor uttalad erfarenhet och ofta ganska mycket pondus så tas förstagångshundägarna med storm och hundtränaren blir som en guru i deras ögon. Allt låter ju fullständigt logiskt och en hund ska väl lyda? Ofta används ganska förlegade metoder på dessa ställen. Dessa innefattar ibland fysiskt våld, koppelryck, tjuvnyp och ett mycket stort fokus på ledarskap och dominans. Hunden ska domineras och tryckas ner till omegaposition i flocken. En höjd svans är ett tecken på kaxighet, en hoppande valp ska överraskas (skrämmas) till lydnad och i värsta fall används både påkar, kast med saker på hundarna för att ”överraska” samt ryck och slit. Även om man någonstans inte trodde att det skulle vara så här så går man med på det, dum och blåögd som man är, just för att tränaren har så mycket erfarenhet och lagt fram fullt sakliga argument varför vi just nu genomförde vad som genomfördes.

Två hundskolor har jag gått på. Den ena ett stort och välkänt företag och den andra driven av en enskild person. Den stora och välkända hundskolan var där jag och Chiara först startade. Vi gick flera kurser och vissa av metoderna som användes berättade jag om i onsdags i DET HÄR blogginlägget som fick en helt otrolig respons. Här visades det upp glada hundar, egenförfattade böcker och stora framgångar i offentliga sammanhang med sina hundar. Helt klart blev man som valpägare såld!

När jag började på den andra hundskolan, driven av en enskild hundtränare, så hade jag ändå fått så pass mycket kött på benen (mycket med hjälp av mina hundägande kontakter på facebook), att jag nu kunde se på olika metoder med mer kritisk blick. Dessutom hade jag skaffat mig en god mentor i uppfödaren till min dobermann jag då också ägde. Det dröjde inte länge förrän man märkte att inte allt stod rätt till. När man pratade med tränaren om dess hundar och metoder så var det bara guld och gröna ängar men lite väl mycket skitsnack om andra trots att han själv uttalat agg mot sådant. Snart kom det fram fyllda soppåsar som skulle kastas på hundarna för att ”överraska” vid olydnad. Även koppelrycken och helstrypen fanns här, dock vid andra tillfällen. Nylonstryp skulle användas och när Chiara i panik studsade runt, högg och tjöt för att hon inte fick luft så fylldes min kropp av en avgrundskänsla. Det där gjorde jag aldrig mer igen.  IPO skulle också tränas, med vilka hundar som helst, bara ägarna ville. Det tyckte jag var jättefräckt och vi körde en del betträning och hetsning med Chiara, min otroligt osäkra och opålitliga vovve som senare flög på folk på gatan. Visst kritiskt tänkande hade jag erhållit under mitt år som hundägare men ännu var jag nybörjare. IPO var ju jättefräckt och även om jag ganska snabbt började ana oråd så gick jag på även denne hundtränares snack i början. Snart anade jag oråd på riktigt och kollade upp tränaren som visade sig ha hundratusentals kronor i skuld, bland annat till brottsofferfonden, domar i Borås tingsrätt för både misshandel och bärande av farligt föremål samt frånvaro av f-skattesedel i hans ”företag”. Alla pengar åkte alltså rakt ner i hans ficka. Bara någon dag efter att jag försökte prata om detta med en av hans andra elever så blev jag uppringd av dolt nummer. Jag missade samtalet och när jag lyssnar på det intalade meddelandet så är det någon som väser ”dööööööööd” i luren ett antal gånger. Så dum är jag inte att jag inte förstår vem det var samt att rösten inte var särskilt svår att känna igen. Nu i efterhand har jag hört riktigt ruskiga historier om denne hundtränare som mer och mer börjar likna en sektledare i mina ögon. Han kommer på tävlingar med sitt entourage bakom sig, slår både sina och elevernas hundar och är inte sen med att hota dem som försöker tala illa om honom offentligt. Detta kan vara en av orsakerna till att det inte finns någon som helst information om denne hundtränare på nätet. Det värsta av allt hörde jag faktiskt idag av en bekant som också driver hundskola. En av deras elever som tidigare gått hos denne hundtränare hade berättat att olydiga valpar hängdes upp på krokar i halsbandet tills de var fogliga igen. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag känner en våldsam avsky mot den här människan och en ännu större avsky mot att han fortfarande driver sin hundskola och kontinuerligt värver nytt folk till sitt entourage. Vissa kanske gör som jag och går vidare medan andra är mer blåögda och faller platt för hans snack. För snacka kan han. Ordentligt.

Det går inte att skydda alla valpägare från dessa människor för det finns ingen som helst reglering i vem som får kalla sig hundpsykolog, hundexpert eller hundtränare. Titeln kan vara fullt förtjänad men likväl självutnämnd. En liten regel som kanske kan hjälpa en bit på vägen är att inte göra något mot hunden som man inte skulle göra mot sina barn (kanske?). Känns något fel i maggropen eller hjärtat så borde man också ifrågasätta vad man blivit utsatt för. Kanske inte i konfrontation mot aktuell hundtränare då de ofta kommer med ordentligt fällande argument, men kanske i andra forum, kanske sin uppfödare eller vänner med god kunskap. Tänk också på att ingen kan allt. Det finns ingen i hela världen som har den ultimata träningsmetoden så stöter ni på någon som är helt insnöad i en metod så kan ni lyssna, ta det i akt men sedan gå vidare. Man måste plocka lite här och lite där för att skapa sig sin alldeles egna träningsmetod som passar just den individen man har i sin hund.

Ingen hundtränare är en Gud. Ingen hundtränare kan allt. Alla hundar är olika och Lita På Magkänslan. Var kritisk!

Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Anneli och Vera

     /  april 3, 2013

    Jag hoppas du har polisanmält honom!

    Svara
    • Jag har inga konkreta bevis som håller för farbror blå. Det bygger endast på egna upplevelser och hörsägen. Jag kan inte anmäla honom för att han lurade mig att sätta nylonstryp på mina hundar samt att han kastade påsar på dem. Valpupphägningen har jag bara hört på omvägar och det finns det heller rättsligt inget värde i. Tyvärr 😦

      Svara
  2. Ammie

     /  april 4, 2013

    Man kan väl anmäla honom för skattefusk. Det är väl bedrägeri och kan ge fängelse. Har för mig att man anonymt kan anmäla till skatteverket. Kram på dig och lider med de känslor du drar runt på. BRA att du släpper ut dem och ger oss andra mer kött på benen.

    Svara
    • Jag har för mig att han påstod att pengarna endast gick till att täcka kostnaderna, men det var nästan lika dyrt som en vanlig hundskola så det där tror jag inte en sekund på. Jag känner att jag inte vill dras in i det mer med tanke på vad för sorts människa han är. Vissa kanske ser det som feghet, men jag ser det som självbevarelsedrift. Jag håller mig helst på avstånd och försöker sprida medvetenhet och kritiskt tänkande!

      Svara
  3. Ammie

     /  april 6, 2013

    Det har jag full förståelse för. Denna spridning gör du med en härlig inlevelse att man blir varm långt där inne. ❤

    Svara

Kommentera

