Glada ägg!

Nåja, något sådant som glada ägg finns kanske inte, men det finns definitivt glada höns som äter bra foder och värper finfina ägg. Jag tog en sväng förbi Gödebergs gård innan stallet idag, endast för att upptäcka att de inte har öppet idag. Torsdag till lördag var visst öppettiderna, så det blir till att komma tillbaks senare i veckan för att fylla på köttreserverna. Helt förgäves var dock inte resan, för jag fick i alla fall med mig ett flak ägg hem. Fina, stora, bruna ägg som med små fjäderrester och lite smuts kvar på dem, ser ut att må alldeles förträffligt bra. Dessutom får man 30 ägg för priset av två tjugolappar vilket är inte mer än 1,33 kr/ägg. Det är billigare än vilka ägg som helst som man kan köpa i de vanliga matbutikerna. De är billiga, ekologiska och ger en kittlande och uppiggande känsla av naturlighet när man ser en liten fläck hönslort på några av dem. Prisvärdhet hallå? Det känns som om jag fram tills nu levt i ett mörker och plötsligt upptäckt mitt eget Eldorado.

I lördags var jag där och köpte 2 kg skinkfärs (45kr/kg), 1 kg lammfärs (85 kr/kg) och 1 kg blandfärs (65 kr/kg). Det är helt otroligt vilken kvalitet det är på köttet och priset är helt otroligt för ekologiskt kött! Jag kom alltså hem med dryga 4 kg glad färs i toppkvalitet samt 3 frysta grishjärtan till Nikki, för mindre än 300 kr! Nu planerar jag att köpa 2 kg skinkfärs till och ställa mig göra en sjuhelvetes massa köttbullar att frysa in, så man slipper köpa de hemska köttbullarna från ICA för att snabbt kunna göra ordning lite mat.

Köttdebatten är het nu, framför allt ligger fokus på myglet och svartspelet i slakterivärlden och jag hoppas att debatten inte dör ut, utan kan utvecklas till något som gör folk mer medvetna om hur det egentligen ligger till i köttindustrin. För det första äter vi faktiskt lite väl mycket kött. Vi äter lite väl mycket över lag, så minskar man ner den ransonen något så skulle det göra djuren en stor tjänst. Köper man också direkt ifrån bonden så har inte köttet transporterats mellan massa mellanhänder som också kräver sin del av kakan, vilket betyder att priset blir lägre trots att det är finfint och ekologiskt kött. Då vet man också exakt var köttet kommer ifrån och kan själv se hur djuren har det på gården. När jag åkte hem från Gödeberg idag så såg jag en liten kalv i den stora hagen vid vägen där korna gick allihop tillsammans. Den kan inte ha varit många dagar gammal och stod och balanserade lite på sina oproportionerligt 4 långa ben. Du vet inte om det lilla kalv, men du är otroligt lyckligt lottad.

Vi behöver komma närmre djuren igen. Det är det största problemet. Vi har inte längre någon naturlig relation till djurhållning och slakt utan köper vad som finns i kyldisken på Hemköp med en liten känsla av att det uppstått där genom uralstring. Hade vi sett vad som egentligen ligger bakom den där köttbiten från Garant eller ICA Basic så hade nog de flesta av oss låtit bli den. Syns det inte så finns det inte, det är inte bara barn som leker den leken 🙂

Copy of DSC_0433Glada ägg! 😀

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

