Tömkörning!

I lördags åkte jag och Viktoria en sväng till stallet i Fjärås för att hämta hennes grejer och klappa hästarna hejdå. Hon blev i slutet på november erbjuden jobb som djurvårdare på Blå Stjärnan och har alltså nu bytt hästarna mot mindre djur. Helt fantastiskt att hon fått ett så fint jobb! När vi rullade in på gården så satt Josse och Emma på staketet och vinkade på oss och Jenny kom strax därpå med ungarna på släp. Vilken härlig sammankomst det blev så där utan att någon bestämt något! Så klart var det lite vemodigt och hästarna blev jätteglada när Viktoria kom in och klappade dem i hagen. Vi avslutade med lite fika hos Jenny innan vi åkte hemåt mot Miltons stall.

DSC_0346Puss Boyen!

DSC_0358Lilla Bella fick rida på Lilla Trolla! Josse vill inte vara med på kort 🙂

DSC_0363Bella, Lowe och Nikki på promenad

DSC_0372Hej och hå!

DSC_0376Lowe i fokus

DSC_0378Glad unge! 🙂

DSC_0389Innan vi åker. De två som förstår varandra så bra.

DSC_0391

På vägen till Fjärås passade vi på att stanna till i Kungsbacka så jag kunde köpa mig ett par tömmar till min nya tömkörningsgjord och dessa invigde vi senare på dagen! När vi gick ut och började gå i paddocken så sken Milton upp som en sol och hela kroppen ropade ut att ”det här kan ju jag!”. Vi tömkörde sedan i söndags och även idag och jag lär mig snabbt vilka signaler som går fram och hur mycket press jag kan sätta på honom utifrån mina egna förmågor. Det är ju helt otroligt bra träning när man inte kan rida och så är det så kul också! I söndags visste han precis vad som skulle hända och kunde absolut inte stå still i stallgången innan. När vi kom ut var han som en stålfjäder och ångade på med öronen framåt som ett tåg i början. Det är väl vad som kallas livsgnista, eller har jag fel? 😉

En bra grej med tömkörning är att man ju faktiskt ser hur hästen rör sig och kan jobba med rörelserna på ett helt annat sätt än när man sitter på honom. Jag ser precis hur han rör sig och får ett hum om vilka punkter jag ska gå på för att öka rörelseomfånget eller korrigera en defekt. Nu markerar han inget speciellt efter omkullridningen och jag jobbar nu med att med hjälp av stretching och massage försöka öka bogrörelsen samt få bukt på höger bakben som han envisas ta ett kortare steg med. Jag tror inte det ligger något fel i det kortare steget, utan är bara vad man kallar för travarfasoner.

DSC_0392

DSC_0406

DSC_0411

DSC_0412

DSC_0423

DSC_0455

Viktoria körde ett par svängar också

DSC_0464

🙂

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

