Halt häst :(

Ont i tossorna har han Milton. Först trodde jag att det var ömfothet p.g.a. tjälen, men det har liksom inte gått över efter att han stått på mjukt under natten, fått ha på sig sina boots i hagen och gått på mjukare nysnö senaste dagen. Nu tror jag ju fortfarande det handlar om ömfothet, men jag tycker inte det är så kul att det inte verkar gå över särskilt snabbt. Jag fick en kommentar av en i nya stallet att jag borde överväga att sko honom, men det vore väl att ge upp lite väl snabbt? Han har ju klarat att gå barfota sedan tidigt i våras och inte haft ont av det alls på varken ridbanan eller asfalt så nog tusan ska vi hitta en lösning på detta.

Han verkar nu lite halt på vänster framfot vilket har varit den som varit mest känslig innan också. Den hoven är större och mycket flackare i sulan än höger och på något vis mer känslig för åverkan. Saken blir inte bättre av att jag råkade fila lite för mycket på fötterna sist så längst fram vid tån går inte hovväggen hela vägen ner. Känner mig som en dum matte, men man lär sig. Det är bara att vänta på att hoven växer ut ordentligt igen och börja om på ny kula. Nu har han på sig sina nya boots i hagen och det verkar gå finfint. Det blev naturligtvis ingen ridtur idag och han får nog gå med sina boots ett par dagar till så får vi se hur fossingarna mår i slutet på veckan 🙂

Hoppas hans joggingskor med gummisula som jag beställt kommer snart, jag tror de blir finfina att ha i hagen och gör det mjukt för hovvägg/sula mot den hårda tjälen. Dock beställde jag bara till bakhovarna, men efter att jag provat dem så blir det nog till att beställa till fram också 🙂

Copy of DSC_0103

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

