Pingo vs. Johan

När jag var ett år gammal och bodde med mamma och pappa i Vietnam så var vi en dag på besök i Singapore. Där gick vi på zoo och jag sov mig igenom större delen. Där på zoot köpte mina föräldrar en gossedjurspingvin till mig som skulle komma att bli det allra käraste jag någonsin ägt. Denne Pingo, som jag döpte den till, var med exakt överallt. På dagis, i Thailand, i Frankrike, på landet, hos kompisar, i skolan… precis överallt! Den har dessutom tillbringat nätter i parkeringshus, i rabatter och andra ställen där man som litet barn kan tappa sina gossedjur. När jag var 11 åkte familjen över jul till Trysil i Norge och naturligtvis fick Pingo följa med. Dessvärre kom aldrig Pingo med hem därifrån. Åh, vad jag saknade denna Pingo efter detta. Det gick knappt en dag utan att jag tänkte på honom (?) och jag saknade tryggheten den gav mig något enormt. Jag gick i 7 långa år och led i det tysta.

På min 18-årsdag blev jag som vanligt firad med frukost på sängen och presenter tidigt på morgonen. Jag satt på golvet och rev pappret av något som visade sig vara en skokartong. Jag minns det som i ultrarapid när jag öppnade locket och återsåg min sedan så länge förlorade allra bästa vän. Jag  bröt ihop fullständigt och låg ihopsjunken och grät länge med Pingon hårt hårt kramad. Det var min mamma som i flera år letat med ljus och lykta över hela jordklotet för att få tag på en exakt kopia på den gamla Pingon. Hon vägrar fortfarande berätta hur hon till sist fick tag på den och kommer förmodligen aldrig göra det heller. Det får för mig förbli ett mysterium. Den såg exakt likadant ut som min forna älskade vän, med undantag från att den saknade diverse skavanker orsakade av många års hårda erfarenheter tillsammans med ett litet barn. Åh vad jag grät. Jag har nog aldrig varit så lycklig i hela mitt liv.

Sedan dess har Pingo alltid haft en självklar plats i mitt liv och i min säng. Den är vad som för mig symboliserar trygghet och oskuld. Med Pingon finns inga problem i världen och jag somnar alltid gott med armen runt den.

På senare tid så har jag ju dock fått en annan varelse vid namn Johan på nacken. Johan har väldigt mycket humor. Han tycker också om att roa sig själv och vad han tror, andra. Det roligaste som finns är ju att skojretas med folk och allra mest när det blir lite reaktioner på skojet. Ni kanske redan kan räkna ut med röva att den 25 år gamla Jossans älskade gossedjurspingvin som delar säng med Jossan och Johan rätt ofta hamnar i fokus för Johans djävulskap. Jag ska inte tala om allt Johan haft för sig med denne Pingo, för det tror jag inte han skulle vilja, men jag kan i alla fall dela med mig av vad som hände i sängen i eftermiddags.

Johan på lite bushumör och jag likaså småretas med varandra i sängen efter att jag försökt bjuda honom på ost i duschen och han spottar ut biten med förklaringen ”man äter inte ost i duschen, det är äckligt”. Som så många gånger förr så hamnar plötsligt min Pingo i skottlinjen.  Johan tar upp honom, brummar som ett flygplan och för Pingo i åttor i luften över oss. En mening slipper ur hans läppar mellan flygplansbrummet. ”MIG-38 Pingu”. Jag säger att han är dum och slår på honom vilket gör att han börjar fnissa och brummar ännu högre och gör attacksvängar med Pingon. ”Pingu three four eight, heading south”, en skarp sväng åt vänster. ”Pingo to Birdsnest, Pingo to Birdsnest. I have dropped my eggs, I repeat, I have dropped my eggs. Heading south”. Här kunde inte ens jag hålla mig för skratt och vi båda damp ihop i en stor fnissande hög på täcket.

Jag tror att min stackars Pingo tyvärr kommer behöva vänja sig vid den här behandlingen i fortsättningen, för Johan hade jag trots allt tänkt behålla 😛

IMG_2315Den skarpsynte ser att Pingo inte längre kan kallas likaså. Förklaringen till detta är Ziri, dobermannen jag ägde för ett par år sedan. Nåja, Pingo fyller sin funktion ändå, trots att jag inte längre kan se in i de slitna ögonen 😛

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

