Sista natten på Kyllersgården

I natt tillbringar Milton sin allra sista natt i sin box på Kyllersgården med Boyen, Gillan och de andra hästarna. Imorgon bär det av med fullastad transport mot det nya stallet i Rävekärr. Jag har valt att inte tänka så mycket på flytten, då nya saker tenderar att kännas lite läskiga och frambringa viss nervositet, så allt vemod kommer väl imorgon precis innan vi lastar på Milton och åker. Jag tror att det kommer bli jättebra i det nya stallet när vi kommit in i nya rutiner och börjar lära känna folk. Framför allt så blir det ju inget företag för mig att ta mig till stallet. Jag kan åka dit hur ofta jag vill och behöver inte planera min dag lika hårt som det varit när jag behövt åka hela vägen fram och tillbaks till Fjärås varje dag.

Det blir så klart lite dyrare att stå närmre stan, men det vägs med råge upp av att jag nu slipper betala drygt 3000 spänn i bensin i månaden enkom för att ta mig till hästen. Min tid kommer också att bli mer värdefull nu under våren och jag behöver ta vara på all ledig tid kan kan få, och då är det skönt att inte behöva slänga bort 1 timme i bil varje dag. Varför blir min tid så värdefull i vår då? Det kommer ni få reda på en annan dag 😉

När jag kom till stallet i eftermiddags så låg molnen som ett tungt mörkt täcke över hela himlavalvet. Efter att jag gjort i ordning Miltons box så tog jag in honom och sadlade honom för ett dressyrpass. Av någon anledning verkade han väldigt pigg och framåt redan i stallet, för han vägrade stå still i stallgången och skulle så fort jag gick in i sadelkammaren ta några testande steg ut mot dörren. Jag fick säga till och backa honom 4 gånger innan han stannade kvar där jag ställt honom. Fortsätter han så här så får jag börja sätta fast honom i stallgången 😛

Jag började ridpasset med mycket skritt på volter av varierande storlekar, tragglade på ett par bakdelsvändningar och försökta få honom slappna av och vända balanserat. Det gick väl med varierande resultat idag, men han var i övrigt väldigt pigg, framåt och eftergiven. Han kändes mjukare i kroppen än han gjort på länge så jag tror vår lilla mini-vila med lek och bus har gjort honom väldigt gott! När vi började trava så tog han jämna steg med en gång och kändes inte alls lika hård, kantig och ouppvärmd som han gjort på senare tid. Vi fick till ett riktigt bra travpass med fin form och väldigt långsam och väl balanserad trav med många voltombyten. Jag bråkade med honom lite i bakdelsvändnignarna då han förmodligen var lite väl pigg och framåt för att kunna ta korta, kontrollerade steg, så det blev för det mesta någon blandning av westernvändningar och bakdelsvändningar. Men vad fan, vi är ju fortfarande nybörjare på det här 😀

Den sista delen av passet så öppnade sig en strimma vid horisonten västeröver och en eldröd strålande kvällssol dränkte både mark och luft i sina bländande flammor. Milton började lysa vackert kopparrött och våra skuggor kastades långa på ridbanan där vi långsamt och fint travade runt på våra små volter. Plötsligt slutade vinden blåsa och världen blev så där tyst och lugn, som om allt gick i slow motion. ”Vilket avslut vi fick!” tänkte jag när jag satt där och söp in allt det vackra.

En superduktig häst!

Sedan träffade vi på Mummi med Max. Bruce och Fia ville också vara med 🙂

En barbackatur så här en vacker höstkväll är inte helt fel 🙂

Mummi och Max!

Sedan fick Milton sig ett väl behövligt bad. Han ska ju vara ren och fin när han kommer till sitt nya hem imorgon. När jag skrapat av så mycket vatten det gick så satte jag på honom hans gröna skotskrutiga ylletäcke och så gick vi ut på en liten promenix i si sådär en halvtimma så han skulle torka upp lite innan jag hivade in honom i boxen för natten. På vägen mötte vi Jennie som varit och hämtat Bella och Lowe på dagis. Så klart fick de hoppa ur bilen och hälsa på både Milton och Nikki som följde med på promenaden 🙂 Jag kan tala om att neongul reflexväst är helt ovärderligt på en svart liten vovve när man är ute och går på kvällen!

När vi kom tillbaks igen var det redigt mörkt och Milton fick ett nytt torrt ylletäcke på sig i boxen. Nu säger vi god natt och tack för den här dagen! 🙂

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Spännande med flytt!

    Svara
    • Ja verkligen! Det kändes helt overkligt när jag idag åkte hem från vårt nya stall och var hemma på mindre än 10 min 😀

      Svara

Kommentera

