Ännu mer galopp… och finfin trav :)

När jag skulle hämta Milton i hagen idag så hade han tydligen bestämt sig för att han inte alls skulle bli hämtad. Jag fick komma tre meter ifrån honom och sen skulle han fullbloda sig och springa i en cirkel runt mig med höga steg och näsan i vädret. Han försökte till och med få igång gamla sur-Max  som inte förstod någonting av Miltons lekinviter. Efter en kvart ungefär lyckades jag lugna ner honom med rösten och långsamt närma mig med en mutande grästuva i handen. Då hade många tankar om slakt och nackskott flugit genom huvudet på mig… Jag antar att han var lite upprymd över den kalla höga höstluften plus att de idag gick nakna i hagen. En känsla av lite extra frihet kanske? Jag får väl ta och köpa morötter igen (mutrötter) 😛

Samma situation i våras… 😛

Trots vår lilla situation i hagen så fick jag en sådan otroligt bra känsla så fort jag på stallplan satt upp på honom. På något vis kändes det så rätt, som om just idag var den perfekta dagen att rida på just min häst 🙂

Vi tränade idag ytterligare på hemläxan Helen gav oss. Mer trav i nedsittning och mot slutet ett par galoppfattningar. Åter igen blev det väldigt stissigt i fattningarna och tog ett tag innan han sänkte sig och rundade upp galoppen vilket resulterade i en Svettig häst. Dock slappnar han av mer och mer vilket märktes av mycket i att jag idag kunde trava av honom avslappnat och fint utan knussel efter galoppen. Med resultatet i hand så var känslan när jag satt upp helt riktig. Jag är supernöjd med traven och hans finfina insats med mig helt sittande på ryggen. Yej! 😀

Framskrittning med öppnor, framdels- och bakdelsförflyttningar.

Vi fick till en väldigt fin trav idag och han höll en fin energisk men lugn takt även under nedsittning!

Så här kan det gå om man inte kontrollerar sadelgjorden tillräckligt bra innan en lite väl hetsig galoppfattning. Duktiga hästen stannade fint när matte klängde sig fast runt halsen, så någon avtrillning räknas det i alla fall inte som 🙂

Se så fint han sänker sig!

Visst går det fortfarande undan en del, men absolut inte lika vårdslöst som innan!

Och så höger varv. Här galopperar han så lugnt och fint att jag nu kan släppa fram honom en hel del och lätta på tyglarna. En klapp ska han ju ha för att han är så duktig också 🙂

Efter galoppen så travade jag av honom, innan har han varit väldigt hetsig efter galopp och inte alls kunnat slappna av, men idag var det inga problem alls!

Så duktig häst!

Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Gud vad fin han är! 🙂
    en fråga bara; varför är han snaggad? 🙂

    Svara
    • Tack! Han har finat till sig väldigt mycket sedan jag fick hem honom i januari 🙂

      Han är snaggad för att hans man är helt sjukt tjock! Den står upp även om den är 10-15 cm lång och lång travarman är inte riktigt praktiskt i alla lägen. Sedan har jag alltid tyckt stubbman är fräsigt och så gör det ju inget att just han passar väldigt bra i det 🙂

      Svara

Kommentera

