Galopp i dressyrsadel och busbilder

Igår fick vi i läxa av Helen att fortsätta träna galoppen så den kan stärkas och avdramatiseras mer och så småningom börja fattas utan hjälpbommar. Så idag körde jag ett kort dressyr pass med avslutande galopp! Första gången jag tränar galopp i dressyrsadeln och tusan vad ovant det var. Det är en helt annan sak än i hoppsadeln och kräver helt annan teknik. Jag hade lagt upp ett lågt sockerbitshinder med galoppbom innan och efter längs medellinjen i ena änden av ridbanan. Han fattade jättefint över men det blev fruktansvärt stappligt, spänt och dåligt och någon galopp som kunde hållas var det definitivt inte. Jag provade i båda varven och fattade inte varför det kunde gå så mycket sämre idag med dressyrsadeln än det gick i veckan med hoppsadeln. Han har börjat lugna ner sig och riktigt vila på stegen i galoppen och även sänkt huvudet och kommit nästan lite i form. Men idag ville det sig liksom inte riktigt. Till slut så provade jag att verkligen ta tag i honom efter hindret och bromsa upp, med resultat! Det var bara det som krävdes för att han skulle sänka sig och få en rund och avslappnad galopp! Jag tog en fin fattning i varje varv innan vi avslutade.

Det är när han har den där spända och dåliga galoppen med näsan i skyn och ingen balans som han blir så här svettig. I veckan galopperade jag jättemycket under ett pass och han hade sueprfin galopp hela tiden. Under det passet blev han inte ett dugg svettig.

Men duktig är han ändå min fina häst!

Milton fick med sig ett par kakor ut i hagen igen. Dessa försvarar han tappert 🙂

Max och Nalle kommer inte ens i närheten 🙂

Nikki håller sig utanför hagen och tittar på spektaklet

Sötnosan!

Vädrar jag inte lite åkersork tro?

Godina och Boran är entusiastiska åskådare till allt som händer på vägen 🙂

Tjohoo! 😀

Se så mycket gott man kan hitta på gården!

Det var allt för idag! Nu åker vi på födelsedagsmiddag för Johans syster i Brunbergska huset 🙂

Lämna en kommentar

Kommentera

