”Jag har aldrig varit med om någon som sover sin valp så mycket som du!”

Detta fick jag höra av min kära syster för ett par veckor sedan. Aldrig har hon varit med om någon som har avsatta tider för sin valps vila och som är så noga med att valpen får sova tillräckligt. För mig är det  otroligt viktigt att Nikki får en så bra uppväxt som möjligt så hon kan växa upp till den harmoniska och glada hund jag vill att hon ska bli. Jag använder alla mina kunskaper om både hund och pinscher som jag under åren lärt mig och försöker applicera de teorier jag tror på på Nikki.

För det första, sömnen. Valpen växer när den sover så sömn är alltså ett måste för att hunden ska kunna utvecklas fysiskt. Men det är inte bara den växande kroppen som är i beroende av sömn, hjärnan kräver också sin beskärda del så att valpen kan lära sig hantera alla nya intryck. En utvilad hund kan hantera saker som händer i omvärlden på ett helt annat sätt än en som fått sova för lite. Det krävs inte mycket för att det yttre ska bli en skadlig påfrestning snarare än en ny lärdom. De få gångerna Nikki inte fått ordentligt med sömn har jag märkt att hon inte kunnat hantera situationer på långa vägar lika bra som när hon är utvilad. Vissa kallar det övertrötthet, jag kallar det brist på vila 😛

Det andra är att när valpen växer och utvecklas så utvecklas även hjärnans olika centra olika mycket i olika perioder. T.ex under första levnadsåret så är reptilhjärnan mycket mottaglig för intryck och lärdomar. Valpen har inte alls samma förmåga att lagra minnen från inlärning som en äldre hund och är mycket känsligare för upplevelser som genererar stress, t.ex. skrämsel, ensamhet m.m (överlevnad och flock). Det är vid denna tiden som synapserna i hjärnan utvecklas och etableras och då är det rätt naturligt att de ”vägar” som används mest i hjärnan växer sig starkare och mer signalkänsliga. Det är alltså när hunden är valp som du kan göra ditt bästa att hjälpa den till trygghet och inre harmoni. En valp som utsätts för stress blir under senare levnadsår också mycket mer mottaglig för stress, vilket är fruktansvärt onödigt då det förmodligen gått att lindra med en tryggare tid som valp.
Tilläggas ska att alla hundar är olika med olika genetiska förutsättningar och har olika mottaglighet för hur vi behandlar dem. Det jag säger är att man ska göra så gott man kan för att göra så att just min hund blir så harmonisk som just min hund kan bli.

Detta är min filosofi efter att ha läst på mycket om rasen pinscher, dess historia och alla dess födelar/nackdelar och skillnader gent emot andra raser. Det är inte okänt att pinschern är en stresskänslig hund som dessutom reagerar snabbare med snabbare kortisolpådrag än andra raser. Det tar lång tid för kortisolet att nå normala nivåer igen och i för stor dos (frekventa pådrag) så kan detta ämne tillfoga en hel del skada. Därav anser jag det är av yttersta vikt att låta våra hundar få en rofylld och trygg uppväxt med mycket sömn så att valpen kan hantera intryck och situationer och därmed minska det skadliga stresspåslaget så mycket som möjligt. Dessutom är det väl skönt med en hund som kan slappna av och gå och lägga sig när du tycker det är dags 🙂


För en trött valp
hade den här upplevelsen kanske varit stressande och skadlig. För en utvilad valp är det en ny spännande upplevelse som kanske är lite läskig men som är hanterlig och som efter ett tag ger valpen en känsla av att saker och ting inte är så farliga ändå 😛

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

