Störtregn och solsken

I morse vaknade jag tvärt av två enorma åskknallar som lät som om de inte kom allt för långt bortifrån. Regnet stod tidvis som en ridå utanför fönstret och himlen täcktes av ett mörkgråblått ulligt täcke. Framåt 9-tiden sprack det emellertid upp och jag chansade och tog Nikki med mig i bilen mot stallet. Solsken var, men vid Kungsbacka körde jag in under en molnfront igen. Dock sprack det upp finfint igen i Fjärås och solen lyste och värmde över hästarna i hagarna. Jag hämtade Milton, borstade och gjorde honom fin och tog på honom hans dressyrsadel och träns och mig hjälm och stövlar. Vid första steget mot stalldörren efter att vi var klara så insåg jag att en massiv mörkt blågrå front tagit över himlen från väster och höll med gott resultat på att välla över resterande himlavalvet. Jag tänkte bittert att ”nu hinner vi väl bara med max 5 minuter…”. Vi gick ut i den tryckande luften och jag hann inte mer än stretcha båda Miltons bakben innan de första dropparna träffade oss. Nä, det var ingen idé att ens försöka utmana dessa hotfulla moln, så vi tog ett par snabba steg in i stallet igen. Fem sekunder efter så fullkomligt vräkte regnet ner.
Vädret är minst sagt nyckfullt idag. Det tycker jag är en mycket god anledning till att inte ge upp än så jag passade på med lite Nikkibus medan vi väntade på ett eventuellt uppehåll.

Ösregn!

Bästa platsen när ruskväder råder är så klart i mattes knä 🙂

Gosmys!

I 20 minuter vräkte det ner, men så vips, så var himlen blå igen!

Uppsutten på min snygga muskelknutte till häst och första ridpasset med morsans gamla cavallostövlar! Det gick finfint trots att det var lite ovant i början 🙂

6 stycken i ena änden upphöjda cavalettis lade jag på rad och ställde vid sidan ut två konor med ca 10 meters mellanrum. Konorna använde jag som måttstock och mittpunkt vid voltombyten i små volter och då och då bröt vi ut och tog cavalettiserien. Jag är väldigt nöjd med Miltons prestation idag då han gick lugnt och avslappnat och travade efter ett par försök riktigt lugnt och sansat över cavalettisarna. Jag har också börjat exprementera och hittat nya sätt att få honom sänka huvudet och lösgöra nacken. Jag hoppas det håller i sig så det inte bara var en engångsföretéelse 🙂

Kontentan: Duktig häst idag och mycket nöjd matte! 😀

Häsmys!

Vi är på vääääääg!

Yej! Jag ser Urban i hagen!

Nomnomnom!

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

