En spännande spontanklippning i Mellanöstern!

Då jag redan jobbat i systemet vi nu utbildas i så fick jag gå från sjöstridsskolan lite tidigare än alla andra idag. Jag funderade lite på vad jag nu skulle hitta på och gav mig ut i ett soligt Karlskrona på jakt efter intryck. En tanke slog mig att jag länge hade behövt klippa mig och att Karlskrona i alla fall förr i tiden (på värnpliktstiden) var helt fullsmockad av små frisörer i gathörnen. Ibland låg de på rad och alla erbjöd de lumpenklippning (snaggning) för en mycket fördelaktig peng.

Jag gick in på en av smågatorna som anslöt till Stortorget och började leta efter vad jag sökte. Inget föll min blick i smaken och de små frisörsalongerna lyste med sin frånvaro. Jag gick in i en galleria och fick längst in i den syn på en stor flashig salong där frisörerna var enhetligt klädda och mycket välfriserade. Färgglada hyllor fyllda med vad som uppenbarligen var ohutligt dyra hårprodukter stod som en vägg mellan disken och frisörstolarna. Jag frågade vad de skulle ha för en klippning och tantan i kassan slänger ur sig att de tar fyrahundrafemtio svenska kronor för en sådan. Härdsmälta i hjärnan. Jag log ett nog lite för överdrivet leende, sa tack och backade snabbt ut ur salongen. Fyrahundrafemtio kronor, vart tog mänskligheten vägen i den här branschen egentligen? Nä, det blev till att leta vidare på Karlskronas gator.

Efter ett par kvarter och rundade hörn fick jag mellan ett kebabställe och en optiker syn på en liten svart dörr med den diskreta texten FRISÖR ovan. Stället kan inte ha varit mer än ett par meter brett och en sliten skylt utanför avslöjade att de på detta ställe tog tvåhundra kronor för en damklippning och att de dessutom hade drop in. ”Helt i mina takter!” tänkte jag och promenerade glatt över gatan och tittade nyfiket in genom dörren. Två koskällor hängde och skramlade mot varandra på insidan dörrhandtaget och de ca 10 kvadratmetrarna där inne verkade till synes tomma förutom en ranglig och smal trätrappa som gick upp till övervåningen. En mystisk dunkel, orientalisk doft av slog emot mig och jag fick en stark känsla av att detta var något alldeles speciellt. Inte en människa syntes till och jag tog mod till mig och klev in i det tomma rummet. Efter ett par sekunder så uppenbarade sig ett par svarta fötter överst i trappan och jag var tvungen att luta mig framåt för att se vem de tillhörde. En kvinna från något land där man aktar Muhammed stod där med ett brett leende och vinkade upp mig för trappan. ”Åååh, du är barfota!” sa hon med arabisk brytning och gav mig en gillande blick när jag tassade upp för trappan, ”jag också!” sa hon sedan och menade på att hon minsann också brukar gå barfota. Ytterligare en kvinna kom ut ur ett intilliggande rum och efter henne en kraftig man från förmodligen samma land som de båda kvinnorna.

De välkomnade mig och mannen visade mig till en skinnstol som stod riktad mot en spegel i ena änden av rummet. Rummet var spartanskt inrett och endast de nödvändigaste sakerna för att frisera hår fanns synliga. Tydligen var det mannen som skulle klippa mig så jag berättade att jag bara ville toppa håret och kanske klippa upp det lite.  Jag tillade också lite försynt att jag inte klippt mig på väldigt länge, drog ur tofsen ur hårbollen som satt mitt på huvudet och släppte ut mitt långa, risiga hår. ”Oj oj oj” stönade han när han undersökte skatboet på mitt huvud och suckade samtidigt tungt. Han tog fram borsten och började slita och dra i håret som inte alls ville reda ut sig idag. Jag råkade nämna att jag inte använder balsam och dessutom inte borstat håret på ungefär en vecka, men ångrade sedan att jag nämnt detta då han stönade och ojade sig ännu mer och argt sa till mig att ”du MÅSTE göra inpackning!”. Jag lovade dyrt och heligt att jag skulle göra det så fort jag kom hem. Denne frisör som förmodligen aktar Muhammed var inte ens när lika varsam med borsten i håret som en vanlig svensk frisör. Han drog och slet i håret och agerade ut sin ilska över min ignorans och ovilja att vårda mitt annars så vackra hår. När han kammade fram luggen över ansiktet på mig så kunde jag genom en liten springa skymta Chewbacca i spegeln mitt emot mig med en mycket driven och fokuserad tjock gubbe från Mellanöstern slitandes med pälsen på varelsens huvud.

Efter ytterliggare ett par suckar och ogillande miner när borsten efter sjunde gången fastnat i samma tova så hängde håret där, nyklippt och glänsande fint. Jag hade fått behålla min långa lugg med en liten uppklippning samt det långa håret som ett V på ryggen. ”Du har mycket vackert hår, men du måste göra inpackning” talade han om för mig och tillade att det var väldigt torrt och illa åtgånget. Jag nickade förstående och tackade samtidigt som jag ännu en gång fick lova att jag skulle köpa inpackning till mitt hår. Jag betalade därefter mina tvåhundra kronor kontant, vinkade och tassade med min nya frisyr ner för trappan igen.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

