Första galoppen!

Japp, igår så började vi lite på Miltons och min galoppträning. Först övade vi på en bra trav och för mig en bra sits och det har gått framåt för båda två 🙂

Milton är så himla låg i bakdelen och det beror på att hans höftben är väldigt flackt och har en väldigt liten vinkel mot lårbenet. Detta gör att korset blir lågt och flackt och att han sluttar lite nedåt och ser väldigt liten ut baktill jämfört med hans välbyggda framdel. När man dock får till en riktigt bra trav, så höjer han korset och ökar vinkeln mellan höft och knä och han ser faktiskt ut som en välproportionerlig riktig häst!

Se bara på bilden nedan, inte tusan kan man så lätt se att han är så mycket lägre och mindre bak än fram.
(Men trots att han är så låg så är han förbaskat bredarslad, så power finns där allt! Se bara sista bilden ;))

När den här hästen får muskla på sig så kommer han nog se ut som en Belgian Blue med tanke på hur han som omusklad ser ut nu 😛

Så här yvig och nöjd ser man ut när man lyckats och fått till både höger och vänster galopp!

Jajjemensan, visst finns det power i den hästerumpan! Jag däremot behöver få lite mer kraft i min då jag numera knappt hänger med i skutten. Jag får skylla på min ringrostighet 😛

Vi satte upp ett hinder för att trigga galoppen och det tog inte många försök innan han i alla fall fattat grejen med att hoppa, och ni ser ju på bilden vad han tycker om det. Yippeeee! 😀 Efter ett par försök så fick vi till en rätt galopp i varje varv och min duktiga Milton fick massor av klappar och beröm och en extra morot efteråt 🙂

Framåt kvällen så hade jag insläppet och i väntan på att solen skulle gå ner så tog jag Max träns, hämtade honom i hagen, hoppade upp barbacka och red upp till grustaget med vovvan i släptåg. Där red jag på underbara Max (svart kraftig irish cob) med min vovva brevid och kände mig som en av karaktärerna i Lena Furbergs sagor i Min Häst. Det var som en dröm alla hästtjejer hade när man var liten, ute i kvällsolen, ensam och barbacka på en ett mjukt kallblod i skogen. Vi galopperade fram och tillbaks på en liten skogsväg och klättrade ett par gånger i en grässlänt innan vi vände hem igen. Helt klart en dröm 🙂

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

