Varför älska en pinscher?

Jag har aldrig innan riktigt kunnat sätta fingret på vad det är som gör att jag tycker om pinschern så mycket. Idag jag satt jag och åt och Nikki försökte från alla vinklar med alla medel snirkla sig fram emot mina smörgåsar för att pröva lyckan. Plötsligt så slog det mig varför jag älskar pinschern så. De är fruktansvärt intelligenta och försöker sig på saker de vill med mer eller mindre uppenbart mål, och misslyckas de så ger de inte upp, utan prövar bara igen med andra eventuella lösningar. Lösningarna går ofta ut på att de går en omväg runt målet så att det inte är helt uppenbart vad hunden försöker sig på. Man kan alltså lätt bli lurad om man inte är på sin vakt. En pinscher är alltid med. Den interagerar och pratar tydligt med hela kroppen i alla situationer. Jag ser inte längre Nikkis signaler som hundspråk, jag ser på henne precis vad hon skulle sagt om hon kunde tala.

Det är inte bara en hund så som många ser på hunden. Det är en familjemedlem, en innerlig själsfrände som agerar och är med hela tiden. Därför älskar jag pinschern.

Sen är det ju inte direkt till någon nackdel att man är ursöt 🙂

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

